Winkelwagen
0 artikelen
Geen producten gevonden...
Verlanglijst
artikelen
U moet ingelogd zijn om deze functie te gebruiken....
Meld je nu aan en spaar voor gratis cadeautjes in de DforDance CLUB!
Ontvang de laatste updates, nieuws en aanbiedingen via email
Abonneer
Inloggen
Als u een account bij ons heeft, meld u dan aan.
Registreren
Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.
26 Feb 2018

Blog Kimberley: Een kijkje in mijn maakproces

HOE MAAK JE EEN CHOREOGRAFIE
Tips & tricks van Kimberley Meijer

 

Hi all
Daar ben ik weer :) inmiddels is het alweer een eeuwigheid geleden dat jullie iets van mij hebben kunnen lezen. Er is in het kleine jaar dat ik weggeweest ben heel veel gebeurd, dit lees je in mijn jaaroverzicht (volgt later).


Vandaag wil ik jullie graag meenemen in een proces wat ik op mijn opleiding veel ga doormaken en wat ik ook erg leuk vind om te doen: het maken van een choreografie.
Ik heb al een aantal verschillende choreografieën gemaakt, zowel binnen als buiten de opleidingen die ik doe/heb gedaan. 
Om jullie wat inspiratie te geven om ook je eigen choreografie te maken, hierbij wat tips die mij altijd helpen. 


Inspiratie
Ik haal mijn inspiratie voor choreografieën uit zaken die mij in het dagelijks leven bezighouden. Actuele situaties, dingen die me opvallen aan mijn omgeving, of over een gebeurtenis die indruk op mij heeft gemaakt. Zo heb ik bijvoorbeeld een stuk gemaakt voor onze lieve Dorry, omdat ik Lynn een arm onder de riem wilde steken in de vreselijke tijd die ze doormaakt nu haar moeder er niet meer is. 


Een iets vrolijker voorbeeld is het stuk dat ik afgelopen december heb gemaakt, dat gaat over wat je doet als je je verveelt op het station als de trein weer eens vertraging heeft. Maar het kan ook iets simpels als een mooie zonsopgang zijn wat me inspiratie geeft, of een mooi muziekje wat ik in de Coolcat hoor. Werkelijk alles kan als inspiratiebron dienen.


Dingen die ik meemaak of anderen zie meemaken fungeren vaak als startpunt van waaruit ik kan gaan werken. Ik schets de situatie voor mezelf en bedenk wat ik wil uitdragen met mijn stuk. Daarna begin ik met het maken van het dansmateriaal.
Tip voor jou als maker: kijk vooral goed om je heen! Laat je inspireren door je omgeving.


De creëerfase
Om een choreografie te kunnen beginnen moet je natuurlijk een begin hebben: hoe staan je dansers klaar, of beginnen ze vanuit de coulissen? Bewegen ze al voordat de muziek inkomt, of wil je een stilstaand beeld als begin? Dit hoeft niet direct vast te staan maar het helpt mij altijd om een beeld voor me te zien van waaruit ik kan vertrekken.

Dan ga ik aan de slag met het bewegingsmateriaal, dus echt concreet passen verzinnen. Iedereen heeft wel een aantal bewegingen die hij/zij fijn vindt om te doen. Super, gebruik deze vooral in je frases. Maar je moet natuurlijk oppassen dat je stukken niet teveel op elkaar gaan lijken, dus experimenteer veel voordat je materiaal vastlegt. En durf ook eens iets nieuws te proberen! Vaak ontstaan vanuit improvisatie de gekste nieuwe dingen, en die zijn juist interessant om naar te kijken. Dus niet teveel denken, maar ook soms gewoon doen! Je zult verbaasd zijn van wat je kunt verzinnen.

Het bedenken van dansmateriaal voor een choreografie hoeft geen uren te kosten. Mijn gouden tip: maak niet te veel materiaal maar hergebruik je passen op een creatieve manier.

Een goede choreografie is niet volgestouwd met de meest moeilijke draaien, sprongen en lifts die je kunt bedenken. Het gaat om het creëren van een beeld dat het publiek bijblijft. Wat als toeschouwer erg prettig is als ze kijken naar een stuk is herkenning. Het is helemaal niet erg om een frase of een bepaalde beweging te herhalen in een stuk. Het zorgt voor een rode draad in je choreografie en het blijft op deze manier goed te volgen voor je publiek. En zo hebben ze ook het idee dat ze aan het opletten zijn (‘hé, dat deden ze net ook! Goed gezien J.’).  Je kunt herhaling zo op heel veel verschillende manieren gebruiken. Probeer bijvoorbeeld eens een canon, of speel met het tempo van de frase. Maak je een stuk voor meerdere dansers? Laat ze eens allemaal op een ander stuk in de frase beginnen, en kijk wat er gebeurt! Stap af van het idee dat iedereen altijd hetzelfde moet doen, anders wordt het een leuk dansje, maar geen interessante choreografie.

Waar je verder mee kunt spelen is de plaatsing van je dansers in de ruimte, en de plaatsing van de dansers ten opzichte van elkaar. Vaak is het effect heel anders van precies dezelfde beweging als dansers op een andere manier zijn opgesteld.

 

Durf ook in deze fase te experimenteren, je zult verrast zijn wat eruit kan komen. En leg zeker niet alles van tevoren vast! Vaak ontstaan door toevalligheden de leukste dingen.

 

Repeteren, repeteren, repeteren

Als je choreografie zijn uiteindelijke vorm heeft aangenomen, is het moment om de puntjes op de i te gaan zetten. Cleanen (‘ schoonmaken’) is altijd een belangrijk onderdeel om je choreografie naar een hoger level te tillen. Dit hoef ik jullie vast niet uit te leggen, iedereen gaat door deze fase, of je nu in het buurthuis optreedt of op een landelijke wedstrijd. Cleanen is niet het leukste deel van je repetitieproces, maar het hoort er nu eenmaal bij. En het resultaat zal er echt beter op worden, beloofd!

Verder is het voor jou als maker in deze fase van belang dat je gaat nadenken over de aankleding van je stuk. Denk aan het plan voor je licht, of wat voor kostuums je dansers aan moeten en hoe ze hun haar en make-up moeten doen. Ze kunnen net dat beetje extra sfeer toevoegen, zodat jouw stuk nog beter overkomt. Denk goed na wat je wilt overbrengen en laat dit terugkomen in de kostuums. Tip: op toneel staat kleding heel anders dan in het dagelijks leven. Probeer eens iets uit wat je normaal gesproken niet zou combineren! Een grote witte blouse op een zwart dansbroekje staat op toneel geweldig, maar ik zou er niet mee naar de Blokker gaan.

En dan, als alle repetities erop zitten, is dan het grote moment.

 

De première…
Dit is voor de choreograaf het moeilijkste moment. Je gaat jouw ‘kindje’ voor het eerst laten zien aan de grote boze buitenwereld waar iedereen een mening over jouw stuk gaat vormen. Een laatste toespraak voor je dansers, een klop op de schouders, en dan moet je ze loslaten. Je moet de controle uit handen geven en erop vertrouwen dat je dansers weten wat ze moeten doen om het stuk te laten slagen. Dóódeng kan ik je vertellen!

Het is iets waar je doorheen moet. Je zult die eerste keer in de coulissen met je billen samengeknepen moeten toekijken. En je zult zien dat het heus wel goed komt. Daarna is het tijd voor trots en blijdschap. Een nieuwe choreografie is geboren, en jíj hebt ‘m gemaakt! Dit gevoel is bijna niet te beschrijven, en je zult beseffen dat het al het harde werken meer dan waard was als je het applaus in ontvangst mag nemen. Samen met je dansers natuurlijk, zij hebben je er doorheen gesleept.

Als je een solo maakt, voor een auditie bijvoorbeeld, is het eigenlijk hetzelfde liedje. Ook daar ga je doorheen. Dat kun je! Wees niet bang om jezelf te laten zien, maar doe gewoon waar jij gelukkig van wordt. Enjoy life, and dance!

Bekijk hier de choreografie die ik voor Dorry heb gemaakt.

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »